Voor veel automobilisten kwam het als een kleine opluchting: de tijdelijke accijnskorting op brandstof zou niet volledig verdwijnen. Maar wie dacht dat tanken in 2026 even betaalbaar zou blijven als nu, komt bedrogen uit. De overheid verlengt de korting weliswaar, maar in een veel beperktere vorm. Daardoor gaan benzine, diesel en LPG tóch duurder worden – en dat precies op een moment dat veel huishoudens het al financieel zwaar hebben.

De afgelopen maanden hoopten automobilisten dat de regering de bestaande korting zou doorzetten, zeker nu kosten zoals boodschappen, verzekeringen en energielasten stijgen. (Veel mensen zijn hierdoor massaal energie gaan vergelijken om elders te besparen.) Maar aan de pomp wordt zo’n tegenvaller nu definitief.
Wat is er precies besloten? En hoe hard gaat het jouw portemonnee raken?
De accijnzen gaan in 2026 weer omhoog
Sinds de energiecrisis en de hoge inflatie besloot de overheid om automobilisten tegemoet te komen door de accijnzen tijdelijk te verlagen. Deze maatregel drukte de brandstofprijzen aanzienlijk en zorgde ervoor dat tanken niet volledig onbetaalbaar werd.
Maar vanaf 1 januari 2026 komt daar verandering in. Ja, de korting blijft – maar tegen veel beperktere voorwaarden. De Tweede Kamer stemde in met een voorstel om de korting met € 448 miljoen te verlagen. En dat betekent een directe stijging van de accijns per liter brandstof.
De cijfers:
Benzine: + 5,5 cent per liter
Diesel: + 3,6 cent per liter
LPG: + 1,3 cent per liter
Concreet stijgt de accijns op benzine van ongeveer € 0,79 naar € 0,84 per liter. Het lijkt een klein verschil, maar op jaarbasis loopt het bedrag snel op.
De overheid benadrukt dat dit geen nieuwe belasting is, maar simpelweg een “afbouw van tijdelijke steun”. Maar voor de gemiddelde automobilist voelt het toch alsof er opnieuw een rekening wordt doorgeschoven.
Wat betekent dit voor jou? Reken maar op hogere maandlasten
Een duidelijke berekening maakt veel duidelijk.
Stel:
je tankt 1 keer per week 40 liter benzine,
dan betaal je vanaf 2026 € 2,20 extra per tankbeurt,
wat neerkomt op € 9 à € 10 per maand,
oftewel ruim € 110 extra per jaar.
En dat is alleen het effect van de accijnzen. De daadwerkelijke prijs aan de pomp hangt natuurlijk ook af van:
de olieprijs,
internationale productiekosten,
de marge van tankstations,
en de wereldwijde vraag naar brandstoffen.
In 2025 schommelde de gemiddelde dagprijs van benzine tussen € 1,86 en € 1,98, een verschil van ongeveer 12 cent. Als die prijsstijgingen doorzetten én de accijns stijgt, wordt tanken voor veel gezinnen nog lastiger te dragen.

Waarom kiest de overheid hiervoor? Het geld gaat naar het openbaar vervoer
Het vrijgekomen geld wordt niet toegevoegd aan de algemene begroting, maar is bestemd voor één sector: het openbaar vervoer. Volgens branchevereniging OV-NL was extra subsidie noodzakelijk om verdere verslechtering van hun diensten te voorkomen. Door deze injectie kunnen buslijnen, treindiensten en streekvervoer blijven bestaan waar anders forse bezuinigingen waren gepland.
Maar die keuze zorgt ook voor stevige kritiek.
Vakbond CNV rekent voor dat veel werknemers door de hogere brandstofprijs € 40 tot € 50 per maand extra kwijt zijn aan woon-werkverkeer. Vooral mensen in buitengebieden – waar nauwelijks openbaar vervoer is – worden hard getroffen. Voor hen is de auto geen luxe, maar een noodzaak.
En dat wringt.
Grote verschillen tussen tankstations – hier kun je wél besparen
Hoewel je weinig tegen de belastingverhoging kunt doen, kun je de schade wel beperken door slimmer te tanken. De verschillen tussen tankstations zijn in Nederland gigantisch:
langs de snelweg: duurste prijzen, soms meer dan 2 euro per liter
onbemande stations op industrieterreinen: vaak tientallen centen goedkoper
Het verschil tussen het goedkoopste en duurste tankstation in Nederland kan oplopen tot 55 cent per liter.
Dat betekent dat je op een volle tank van 40 liter:
bij de goedkoopste pomp: € 1,40 per liter
bij de duurste pomp: € 1,95 per liter
verschil kan oplopen tot € 22 per tankbeurt.
Gebruik daarom apps zoals:
ANWB Onderweg
Tankey
United Consumers
DirectLease Tankservice
Met een klein stukje omrijden kun je op jaarbasis honderden euro’s besparen — meer dan de verhoging van de accijnzen zelf.

Tip: bespaar slim op andere vaste lasten
Omdat brandstofprijzen nog verder oplopen, zoeken veel automobilisten manieren om op andere plekken geld te besparen. Drie strategieën worden daarbij steeds populairder:
1. Bekijk of je een goedkopere autoverzekering kunt krijgen
Een simpel maar effectief trucje: vergelijk je autoverzekering elk jaar opnieuw. Door concurrentie op de markt kunnen bestuurders vaak € 150 tot € 300 per jaar besparen door over te stappen naar een goedkope autoverzekering.
2. Vergelijk energieprijzen als je ook thuis kosten wilt drukken
Nu de energiemarkt opnieuw beweegt, kunnen huishoudens soms honderden euro’s per jaar besparen door energie te vergelijken en van leverancier te wisselen.
3. Goedkopere maandlasten? Let op je financiële producten
Ook financiële producten zoals leningen worden vaak vergeten. Via aanbieders vergelijken of een lening aanvragen tegen een beter tarief kan je maandlasten aanzienlijk verlagen.
Deze strategieën besparen vaak meer op jaarbasis dan de accijnsverhoging kost.
2026 wordt een duurder tankjaar, maar je hebt wél opties
Ook al lijkt 5 cent extra per liter niet veel, de impact voel je hoe dan ook in je portemonnee. Voor forenzen, gezinnen en mensen buiten de stad wordt de auto nóg duurder. Toch zijn er manieren om de schade te beperken:
tanken bij goedkope onbemande stations
brandstofapps gebruiken
besparen op autoverzekering of energiecontract
slim plannen en combineren van ritten
De accijnsverhoging is een feit, maar hoe groot het effect op jouw maandlasten is, heb je deels zelf in de hand.









