Sinds de opening eind 2024 zorgt de Blankenburgverbinding (A24) bij Rotterdam voor flink wat verwarring onder automobilisten. Waar weggebruikers vroeger automatisch tol betaalden bij een poortje, gebeurt dat nu volledig digitaal — en dat blijkt voor velen nog even wennen. Inmiddels zijn er volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) al meer dan 200.000 boetes uitgedeeld, goed voor zo’n 7 miljoen euro aan boetebedragen.

Een nieuwe manier van tol betalen
De Blankenburgverbinding, de snelweg die Vlaardingen met Rozenburg verbindt, is onderdeel van een belangrijke route tussen de A20 en de A15. Sinds december 2024 geldt hier een zogeheten e-tol: een elektronische tolheffing waarbij automobilisten geen slagbomen of tolpoortjes meer tegenkomen. In plaats daarvan registreren camera’s automatisch het kenteken van elk voertuig dat de tunnel passeert.
Het systeem lijkt handig, maar vraagt wel om actie van de weggebruiker zelf. Iedereen moet binnen drie dagen na de rit de tol zelf overmaken via de website e-tol.nl. Wie dat vergeet, krijgt eerst een betalingsherinnering per post — en als die ook wordt genegeerd, volgt een boete van 35 euro.
Massaal vergeten te betalen
Volgens de RDW is het aantal mensen dat de betaling mist, veel hoger dan verwacht. Sinds de opening van de verbinding zijn er al meer dan 9 miljoen ritten geregistreerd, maar ook 1,9 miljoen betalingsherinneringen verstuurd. In totaal zijn er dus bijna één op de vijf ritten waarbij automobilisten de tol niet op tijd betaalden.
“Het is een nieuwe manier van tol betalen waaraan Nederlanders moeten wennen,” legt een woordvoerder van de RDW uit. “Omdat er geen slagbomen zijn en je gewoon kunt doorrijden, hebben veel mensen niet in de gaten dat ze nog iets moeten betalen. Dat zorgt voor verwarring.”
De tol bedraagt slechts enkele euro’s per rit, maar wie niet op tijd betaalt, ziet dat bedrag door de boete snel oplopen. In totaal is er inmiddels al zo’n 7 miljoen euro aan boetegeld opgelegd.

Duidelijke waarschuwingen, maar weinig effect
Om automobilisten te waarschuwen, staan er aan beide kanten van de Blankenburgverbinding vier grote verkeersborden. Daarop staat vermeld dat het om een e-tolgebied gaat en dat de betaling binnen drie dagen moet plaatsvinden. Toch blijkt dat nog lang niet iedereen deze waarschuwingen goed opmerkt.
“Veel mensen zijn gewend dat tol automatisch wordt afgeschreven, of dat ze een bonnetje krijgen bij een poortje,” zegt de RDW. “Hier is dat anders. Het is even wennen dat je zelf in actie moet komen.”
Vanaf december wordt het duurder
Tot nu toe is de betalingsherinnering nog gratis. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Vanaf december 2025 moeten automobilisten 9 euro extra betalen als ze een herinnering ontvangen. Volgens de RDW is dat een bewuste keuze: “We vinden dat mensen na een jaar voldoende tijd hebben gehad om aan dit systeem te wennen. Het is eerlijk dat wie niet oplet, daar de kosten van draagt.”
Om boetes te voorkomen kunnen weggebruikers ervoor kiezen om een automatische incasso in te stellen. Daarmee wordt de tol automatisch afgeschreven, zonder dat men er zelf aan hoeft te denken.

Nieuwe technologie, kinderziektes
De elektronische tol is in Nederland nog een relatief nieuw fenomeen, maar in andere Europese landen is het systeem al langer in gebruik. In Engeland en Ierland werken e-tolwegen al jaren zonder slagbomen, en Frankrijk is er onlangs ook mee begonnen.
Toch laat de ervaring in Nederland zien dat gewenning tijd kost. Het gemak van doorrijden zonder te stoppen wordt overschaduwd door de vele vergeten betalingen. Voor de overheid is het een leerproces, maar ook een waarschuwing: nieuwe technologie vraagt niet alleen om innovatie, maar ook om duidelijke communicatie.
Voorlopig blijft de boodschap van de RDW dan ook simpel: “Rijd gerust over de A24, maar vergeet niet om binnen drie dagen te betalen.” Want wie dat nalaat, krijgt niet alleen een brief op de mat — maar ook een stevige rekening.










