De accijnskorting op benzine en diesel blijft ook volgend jaar van kracht, maakte het demissionaire kabinet op Prinsjesdag bekend. Dat betekent ongeveer 21 cent korting per liter benzine en 15 cent op diesel, inclusief inflatiecorrectie. Toch hoeven we niet te vroeg te juichen: nieuwe regelgeving zal brandstof vanaf 2026 structureel duurder maken.

Experts verwachten dat strengere milieuwetten in 2026 en 2027 extra kosten met zich meebrengen voor tankstations en oliemaatschappijen. Die kosten zullen worden doorberekend aan de pomp. “Er komen structurele prijsverhogingen aan,” zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive en transport bij ING Research. Deze verhogingen zullen geleidelijk plaatsvinden, waardoor ze waarschijnlijk nog niet direct in januari merkbaar zijn.
Begin volgend jaar treedt bovendien een strengere Europese richtlijn voor hernieuwbare energie (REDIII) in werking. Tankstations moeten vanaf 2030 28 procent van hun energie uit hernieuwbare bronnen leveren, bijvoorbeeld via laadpalen of biobrandstof. Volgend jaar stijgt het aandeel biobrandstof in benzine van 10 naar 14,4 procent. Dat is duurder om te produceren, waardoor de literprijs zal oplopen.

Vanaf 2027 komt er een extra uitdaging: ETS2, een uitbreiding van het Europese emissierechtensysteem. Oliebedrijven moeten dan emissierechten kopen voor de CO2-uitstoot van hun tankstations. Dat betekent extra administratie en hogere kosten, die doorberekend worden aan de klant. Onderzoek van Luman en RaboResearch laat zien dat de benzineprijs hierdoor tot 2030 met gemiddeld 12 cent per liter kan stijgen en daarna zelfs 24 cent. Diesel kan tot 27 cent duurder worden.
Door deze stijgende kosten komt het prijsrecord van juni 2022 voor Euro 95-brandstof (2,50 euro per liter) weer in zicht. Directeur Paul van Selms van UnitedConsumers waarschuwt dat het record binnenkort gebroken kan worden. “De accijnskorting helpt nu, maar er ontbreekt een langetermijnplan voor brandstofaccijnzen.”

Het huidige systeem van accijnzen levert steeds minder op door de opkomst van elektrische auto’s. Econoom Luman ziet rekeningrijden—belasting per kilometer—als een mogelijke oplossing. Vanaf 1 juli volgend jaar wordt een vergelijkbaar systeem al ingevoerd voor vrachtverkeer. Van Selms vindt het een oplossing, maar pleit ook voor een eerlijkere verdeling van belastingen, bijvoorbeeld door vliegen duurder te maken, aangezien ook vliegtuigen grote vervuilers zijn.










