Wie deze week een snackbar binnenliep en “doe maar een normaal patatje” bestelde, heeft waarschijnlijk even met zijn ogen geknipperd toen hij de prijs hoorde. Een normaal portie friet — jarenlang de meest normale, basale snack van ons land — is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een schrikbarend dure hap. Waar je vroeger voor een paar euro klaar was, rekenen sommige snackbars inmiddels €5,50 tot zelfs €7,00 voor een standaard bakje friet zonder saus.

In een tijd waarin Nederlanders al moeten puzzelen met kosten voor hun zorgverzekering, hun autoverzekering en zelfs het idee krijgen om de hypotheek te oversluiten om maandlasten te verlagen, lijkt zelfs de snackbar ons niet langer te sparen. Hoe is het zover gekomen dat het meest Hollandse tussendoortje bijna een luxeproduct is geworden?
Van 1,50 naar bijna 7 euro — hoe de frietprijs door het dak schoot
Het lijkt nog niet zo lang geleden dat je voor een paar euro een prima portie friet scoorde. In 2015 kostte een bakje friet gemiddeld:
€1,80 tot €2,40 in normale snackbars
€2,50 voor een royale portie
Anno 2025 liggen de prijzen totaal anders:
€4,50 tot €6,00 is inmiddels normaal
In grote steden betaal je makkelijk €6,50 tot €7,00
Voor friet met saus ben je soms al €8,00 of meer kwijt
Een frietje dat vroeger een “snelle, goedkope snack” was, is nu duurder dan sommige lunches bij een broodjeszaak. Snackbarhouders zuchten er dagelijks onder, maar ook klanten vragen zich af: Waar gaat dit heen?
Waarom friet zo absurd duur is geworden
De sterke prijsstijging komt door een mix van factoren die elkaar versterken — en geen ervan lijkt voorlopig op te lossen.

1. Aardappelen zijn fors duurder geworden
Door slechte oogstjaren, strengere landbouwregels en hogere productiekosten ligt de prijs voor aardappelen al jaren hoger dan normaal. “En friet begint natuurlijk bij de aardappel,” zegt een snackbarhouder uit Brabant.
2. Frituurvet is historisch duur
Net als bij snacks zorgde wereldwijde schaarste én geopolitieke onrust ervoor dat frituurolie en vet meer dan 70% duurder zijn dan tien jaar geleden.
3. Energieprijzen hakken er hard in
Frituren kost gigantisch veel stroom of gas. Door de energiecrisis en hogere vaste lasten zijn die kosten nu een van de grootste slokops van de snackbar.
4. Minimumloon en personeel
Personeelskosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Logisch — iedereen moet kunnen leven — maar ondernemers moeten dit ergens terugverdienen.
5. Verpakking is duurder dan ooit
Het verbod op plastic bakjes heeft geleid tot duurdere kartonnen alternatieven. Waar zo’n bakje vroeger 5 cent kostte, betaalt een snackbar nu soms 25 tot 30 cent.
6. Huurprijzen en belastingen
Veel cafetaria’s, vooral in steden, worden geraakt door hogere huurprijzen en bijkomende kosten.
“Als ik friet voor oude prijzen zou verkopen, kan ik morgen de tent sluiten,” zegt een snackbarhoudster uit Utrecht.
Het normale patatje voelt nu als verwennerij
Wat ooit een vanzelfsprekendheid was — even snel een frietje halen — voelt in 2025 ineens als een verwenmoment. Veel klanten denken twee keer na voordat ze bestellen.
Snackbars merken dit:
Klanten kiezen minder vaak saus
Ze gaan voor klein in plaats van groot
Gezinnen bestellen soms 1 grote friet voor meerdere kinderen
En vaste klanten komen minder regelmatig langs
Een klant in Eindhoven zei het zo:
“Vroeger haalde je friet omdat het goedkoop en makkelijk was. Nu twijfel je alsof je een luxe aankoop doet.”
Friet wordt ‘ambachtelijk’ — en dat maakt het nóg duurder
Net als bij frikandellen zien we ook bij friet een opvallende trend:
ambachtelijke, luxe frietvarianten.
Denk aan:
handgesneden friet
friet van speciale aardappelsoorten
friet gebakken in duurder plantaardig vet
extra dikke of juist ultradunne friet
Deze porties kosten al snel €6,50 tot €8,00 — zonder saus.
Opvallend is dat deze luxe friet het verrassend goed doet. Blijkbaar zijn Nederlanders best bereid méér te betalen als het product beter voelt of er ambachtelijk uitziet.
Hoe sterk zijn de prijzen gestegen? Een tijdlijn
Jaren ’90
Friet klein: 1 gulden
Friet normaal: 1,50 gulden
2005
Klein: €1,25
Normaal: €1,75
2015
Klein: €1,80
Normaal: €2,40
2025
Klein: €4,20
Normaal: €5,50 tot €7,00
Dat is een verdriedubbeling in 10 jaar tijd — een snellere stijging dan veel basisboodschappen.

Toch blijft friet de nummer één snack van Nederland
Ondanks alle prijsstijgingen blijft friet onverminderd populair. Volgens recente cijfers van de Nederlandse frituurbranche wordt er jaarlijks meer dan 800 miljoen keer friet verkocht — meer dan frikandellen, kroketten en bamischijven bij elkaar.
Waarom blijft friet zo’n hit?
Het is nostalgie
Het is traditie
Het hoort bij familieavonden
Het is comfort food
Het voelt als “even snel iets lekkers”
Zelfs als dat “snel” en “goedkoop” allang niet meer klopt.
Maar de vraag blijft: waar eindigt dit?
Als de kosten blijven stijgen zoals nu, zal een normaal portie friet binnen een paar jaar de €8 tot €10 aantikken. Dan wordt het écht een luxeproduct waar steeds meer mensen voor zullen passen.
Een snackbarhouder vat het perfect samen:
“Friet was ooit de meest normale snack van Nederland. Nu wordt het iets waarvoor mensen moeten sparen.”
En zelfs als we kritisch kijken naar maandlasten, of we onze hypotheek moeten oversluiten, of we onze autoverzekering en zorgverzekering goedkoper kunnen krijgen… zelfs dan blijft het schokkend dat een simpel bakje friet voelt alsof het onderdeel is geworden van de inflatie van de eeuw.










