Voordat een gloednieuwe auto de fabriek verlaat, krijgt hij standaard een beetje brandstof mee. Dat kleine beetje is genoeg om de wagen zelfstandig de vrachtwagen, trein of boot op te rijden — en voorkomt dat verkopers de auto later letterlijk de showroom in moeten duwen. BMW wil dit ogenschijnlijk simpele ritueel vanaf 2028 een duurzame draai geven. Het merk stapt over op een nieuwe, klimaatneutrale brandstof: eFuels, ook wel bekend als synthetische benzine. Deze ‘blauwe benzine’, zoals ze het zelf noemen, is niet afkomstig uit aardolie, maar wordt gemaakt uit CO₂ die uit de lucht wordt gehaald.

Wat zijn eFuels eigenlijk?
De productie van deze nieuwe brandstof gebeurt met behulp van het zogenoemde Methanol-to-Gasoline-proces (MtG). Hierbij worden waterstof en CO₂ samengebracht en omgezet in een brandstof die qua samenstelling vrijwel identiek is aan gewone benzine. De CO₂ die vrijkomt bij het rijden, is dus dezelfde CO₂ die eerder uit de lucht werd gehaald — waardoor het proces onder de streep CO₂-neutraal is. De energie die nodig is om de eFuel te produceren, moet dan wel afkomstig zijn uit duurzame bronnen, zoals wind- of zonne-energie.
Blauwe benzine, gewoon te gebruiken als Euro 95
Hoewel de eFuel een blauwe kleur krijgt om het onderscheid te kunnen maken, werkt de brandstof precies hetzelfde als reguliere benzine. De brandstof voldoet aan de DIN EN 228-norm, dezelfde norm die geldt voor Euro 95 E10. Dat betekent dat de motor geen enkele aanpassing nodig heeft — je kunt zonder probleem gewone benzine of Euro 98 bijtanken zodra de blauwe variant op is. Volgens producent Nordoel zorgt deze synthetische benzine bovendien voor een CO₂-reductie tot 90 procent in vergelijking met fossiele benzine.

Geen belastingvoordeel (voorlopig)
Hoewel eFuels een duurzame stap zijn, krijgen ze voorlopig geen accijnskorting of belastingvoordeel. Toch zou de kleur van de brandstof in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen. Net als bij rode diesel — die speciaal werd gekleurd om te controleren of de juiste brandstof werd gebruikt — kan de blauwe tint helpen bij het toezicht op brandstofgebruik. Dat wordt vooral relevant vanaf 2035, als er in Europa geen nieuwe benzineauto’s meer verkocht mogen worden, behalve voertuigen die uitsluitend op eFuels rijden.
BMW loopt voorop met duurzame brandstoffen
BMW laat zien dat de overstap naar schonere brandstoffen niet pas in 2035 hoeft te beginnen. Alle dieselmodellen van het merk verlaten de fabriek sinds 2025 al met een halve tank HVO100, een volledig duurzame diesel. Deze brandstof is gemaakt van afvalstoffen, restoliën en gebruikt frituurvet, en bevat geen aardolie. Ook hiervoor geldt: de auto hoeft technisch niet te worden aangepast. Wie liever gewone diesel tankt, mag dat gewoon blijven doen — maar de optie voor een schonere variant is er alvast.

Een kleine stap met grote symbolische waarde
Hoewel het gaat om slechts een paar liter ‘eerste vulling’ per auto, is de overstap naar eFuel een belangrijk signaal. BMW laat ermee zien dat ook traditionele merken actief bijdragen aan de transitie naar duurzamere mobiliteit. De introductie van First Fill eFuel markeert een symbolisch moment: zelfs de kleinste details in het productieproces worden nu onder de loep genomen in de strijd tegen klimaatverandering.
Kortom, vanaf 2028 rijden nieuwe BMW’s de fabriek uit met een blauw tintje in de tank — letterlijk en figuurlijk. Een kleine hoeveelheid, maar een grote stap richting een klimaatneutrale toekomst voor de auto-industrie. 🚗💨










