Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent traditiegetrouw veranderingen voor automobilisten. Sommige aanpassingen zijn klein en vallen nauwelijks op, andere gaan direct voelbaar zijn in de portemonnee. Van duurdere brandstof tot aangepaste belastingregels en veranderende voordelen voor elektrische auto’s: 2026 brengt een reeks wijzigingen die vrijwel iedereen met een auto raakt. Wie goed voorbereid het nieuwe jaar in wil gaan, doet er verstandig aan om nu al te weten wat er verandert.

Hoewel veel automobilisten het gevoel hebben dat ze al jarenlang de hoofdprijs betalen, blijkt dat er op dit moment nog altijd sprake is van tijdelijke belastingvoordelen. Die voordelen worden echter stap voor stap afgebouwd. De overheid heeft simpelweg meer geld nodig en kijkt daarbij nadrukkelijk naar mobiliteit als inkomstenbron. Dat resulteert in hogere lasten, nieuwe regels en het verdwijnen van vertrouwde voordelen.
Brandstofprijzen stijgen opnieuw
Op oudejaarsavond, precies om middernacht, wordt brandstof opnieuw iets duurder. De accijnskorting die sinds de energiecrisis geldt, wordt verder teruggeschroefd. Dat betekent dat de belasting op benzine met ongeveer vijf cent per liter omhooggaat. Dieselrijders betalen zo’n drie cent meer per liter, terwijl LPG ongeveer één cent duurder wordt.
In eerdere berichten werd nog gesproken over een mogelijke stijging van 25 cent per liter, maar dat scenario is voorlopig van tafel. Toch blijft het een pijnlijke ontwikkeling voor automobilisten die dagelijks afhankelijk zijn van hun auto. Vooral forenzen en mensen die geen alternatief hebben voor hun woon-werkverkeer zullen de stijging direct merken. De overheid noemt de maatregel noodzakelijk om andere uitgaven te kunnen bekostigen, maar voor veel huishoudens voelt het als wéér een kostenpost erbij.
Schadevrije jaren voortaan per maand geregistreerd
Ook op het gebied van autoverzekeringen verandert er iets fundamenteels. Verzekeraars houden schadevrije jaren bij in een centrale database, Roy-data. Tot nu toe werden die jaren afgerond naar hele jaren, maar dat systeem wordt aangepast. Voortaan worden schadevrije jaren per maand vastgelegd.
Dat klinkt misschien eerlijker, maar het kan nadelig uitpakken. Wie schade rijdt, kan namelijk meer ‘jaren’ verliezen dan voorheen. Waar je eerder bijvoorbeeld vijf schadevrije jaren kwijtraakte, kan dat nu zes jaar en enkele maanden zijn. Het voordeel is wel dat automobilisten zelf inzicht krijgen in hun exacte schadevrije status. Via een online omgeving kan straks precies worden bekeken hoeveel jaren en maanden iemand heeft opgebouwd.
Youngtimer-regeling flink aangescherpt
Voor ondernemers die graag zakelijk in een oudere, luxe auto rijden, komt er slecht nieuws. De leeftijdsgrens voor de populaire youngtimer-regeling wordt verhoogd. Waar een auto nu nog na vijftien jaar als youngtimer geldt, wordt dat in 2026 zestien jaar. In 2027 volgt zelfs een grote sprong naar 25 jaar.
Dat betekent dat veel auto’s die ondernemers op het oog hadden, ineens buiten de boot vallen. Modellen die juist interessant waren vanwege hun gunstige bijtelling, verliezen die aantrekkingskracht. Het gevolg? Een overschot aan ex-zakelijke auto’s op de markt, met dalende prijzen als logisch resultaat. Voor particuliere kopers kan dat juist weer een kans zijn om luxe auto’s voor minder geld aan te schaffen.

Camperbezitters krijgen hogere wegenbelasting
Ook eigenaren van campers moeten dieper in de buidel tasten. Tot nu toe genoten zij van een forse korting op de wegenbelasting, omdat campers relatief weinig kilometers maken in Nederland. Die korting wordt vanaf 2026 verlaagd van 75 naar 50 procent.
Dat betekent in de praktijk een verdubbeling van de wegenbelasting ten opzichte van dit jaar. De maatregel geldt niet alleen voor nieuwe campers, maar ook voor bestaande voertuigen. Wel kiezen veel camperbezitters ervoor om hun voertuig in de wintermaanden te schorsen, waardoor de daadwerkelijke kosten enigszins beperkt blijven.
Elektrisch rijden wordt stap voor stap duurder
Elektrische auto’s waren jarenlang vrijwel vrijgesteld van wegenbelasting, maar die periode loopt definitief ten einde. Momenteel krijgen EV-rijders nog 75 procent korting, maar dat wordt in 2026 teruggebracht naar 30 procent. Deze korting blijft tot 2029 van kracht en wordt daarna verder afgebouwd.
Vanaf 2030 betalen elektrische auto’s net zoveel wegenbelasting als benzine- en dieselauto’s. Tenzij het systeem van rekeningrijden tegen die tijd wordt ingevoerd, iets wat nog altijd boven de markt hangt. Voor veel mensen maakt dit de rekensom rondom elektrisch rijden een stuk minder aantrekkelijk.
Plug-in hybrides verliezen hun belastingvoordeel
Ook bestuurders van plug-in hybrides krijgen te maken met hogere lasten. Vanwege het extra gewicht van de accu kregen PHEV’s tot nu toe nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Die korting vervalt volledig.
Dat betekent dat plug-in hybrides qua belasting vaak duurder worden dan vergelijkbare benzineauto’s. Zeker grotere modellen kunnen hierdoor aanzienlijk meer kosten per kwartaal. Het oorspronkelijke idee om deze auto’s te stimuleren, lijkt daarmee definitief losgelaten.

Bijtelling voor EV’s stijgt opnieuw
Leaserijders met een elektrische auto krijgen eveneens te maken met een wijziging. In 2026 stijgt de bijtelling op elektrische auto’s met één procentpunt. Over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde wordt dan 18 procent bijtelling gerekend, in plaats van 17 procent.
Na 2026 verdwijnt ook dit voordeel volledig en geldt voor alle nieuwe leaseauto’s hetzelfde bijtellingspercentage van 22 procent. Daarmee komt een einde aan jaren van fiscale stimulering voor elektrisch rijden in de lease.
Euro 7-emissienorm treedt in werking
Tot slot gaat de nieuwe Euro 7-emissienorm van kracht. In eerste instantie geldt deze alleen voor volledig nieuwe modellen die op de markt komen. Auto’s die al in 2025 te koop zijn, hoeven nog niet aan de strengere eisen te voldoen.
Vanaf 2027 geldt Euro 7 echter voor alle nieuwe auto’s. Dat kan grote gevolgen hebben voor het aanbod. Fabrikanten zullen mogelijk bepaalde modellen schrappen omdat ze niet rendabel aan de nieuwe normen kunnen voldoen. Vooral compacte en betaalbare auto’s lopen risico, wat de keuze voor consumenten verder kan beperken.
2026 wordt een jaar waarin autorijden opnieuw duurder en complexer wordt. Veel tijdelijke voordelen verdwijnen, terwijl vaste lasten stijgen. Of het nu gaat om brandstof, belasting of bijtelling: automobilisten krijgen op meerdere fronten te maken met veranderingen. Goed geïnformeerd zijn is daarom belangrijker dan ooit, want alleen zo kun je bewuste keuzes maken over mobiliteit in de jaren die volgen.










